درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/07 - 13:12:0 FA | AR | PS | EN
آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان            تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران            مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها            هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور            






تاریخ نشر: 1399/10/08 - 18:17:5
تعداد بازدید: 540
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در پی کارشکنی‌های آمریکا
موج مطالبه‌گری عراقی‌ها درباره پرونده ترور سرداران مقاومت

تاخیر و عدم جدیت دولت و حتی نهادهای قضایی عراقی در پیگیری پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، اکنون این شائبه را تقویت کرده که احتمالا برخی برخی عناصر فاسد در دولت عراق که تحت نفوذ آمریکایی‌ها هستند، در مسیر تحقیقات و مجازات عاملین مانع‌تراشی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از الوقت، با نزدیک شدن به زمان سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر که در سوم ژانویه 2020 (۱۳ دی ۱۳۹۸) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ترور شدند، جریان‌های سیاسی عراق رسیدگی به این پرونده و مجازات عاملین را از دولت و نظام قضایی این کشور درخواست می‌کنند. ترور شرورانه سردار سلیمانی و المهندس، در مقام دو رهبر بزرگ محور مقاومت و الگوی آزادگان جهان، رخدادی است که شهروندان و جامعه سیاسی عراق از آن به عنوان نقطه عطفی برای پایان دادن به اشغال‌گری خارجی و نیز بازگشت حاکمیت به کشور یاد می‌کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با همراهی عوامل نفوذی خود در ساختار سیاست و دولت عراق، در روند بررسی‌های حقوقی سنگ‌اندازی کرده و مانع به نتیجه رسیدن تحقیقات شده‌اند اما خواست و اراده عمومی جامعه عراق مجازات عاملان و اخراج نظامیان خارجی در مقام اقدام حداقلی در برابر این شهدای بزرگوار است.

 

مطالبه عراقی‌ها برای پی‌گیری قضایی پرونده ترور

طی یک هفته اخیر، جریان‌های سیاسی عراقی بیش از هر زمان دیگری، خواستار پی‌گیری گرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران‌شان شده‌اند. در همین زمینه، «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» عراق امروز (سه شنبه) درباره تحقیقات ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تصریح کرد: «دستگاه قضایی عراق همچنان درخصوص پرونده ترور فرماندهان شهید تحقیق می‌کند.» وی همچنین، تاکید کرد: «وفاداری به خون شهیدان ما و تکمیل پاسداری از حاکمیت کشور ایجاب می کند که دولت عراق به وعده های خود برای جدول بندی اخراج نیروهای آمریکایی عمل کند.»

علاوه بر عامری، شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نجباء روز گذشته طی اظهاراتی تأکید کرد: «این جنبش از دستگاه قضایی عراق خواسته است تا پرونده ترور فرماندهان مقاومت ایران و عراق را پیگیری و عوامل دخیل را مجازات کند.» دبیرکل مقاومت اسلامی نجباء در ادامه تصریح می‌کند: «پیگیری‌های ما منحصر در اقدامات نظامی نیست و ما از قوه قضائیه عراق خواسته‌ایم تا پرونده شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی را با جدیت تا رسیدن به نتیجه مطلوب و مجازات عوامل دخیل در حادثه، ازجمله افرادی که جاسوسی کردند، دنبال کند.»

همچنین احمد الاسدی، از رهبران و فرماندهان الحشد الشعبی و نماینده فراکسیون فتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با رسانه شفق نیوز این واقعیت را متذکر شد که: هم دولت کنونی به ریاست مصطفی الکاظمی و هم دولت قبلی عراق به ریاست عادل عبدالمهدی تا کنون شکایتی بین المللی علیه آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نداشته‌اند و تنها ایران شکایتی در این خصوص علیه آمریکا داشته است.

این سطح از واکنش‌ها نشان‌گر آن است که جریان‌های سیاسی عراقی در مقام نمایندگان اراده مردم در پارلمان عراق، بی‌صبرانه در انتظارا اعلام تحقیقات و اعلام جرم علیه عاملیت ترور شرورانه و جنایت غیرانسانی تروریست‌های آمریکایی‌ و احتمالا عاملین و نفوذی‌های داخلی آن‌ها هستند. بدون تردید، از ابتدای روند پیگیری و بررسی ابعاد پروند ترور شهادت سردار سلیمانی و المهندس، یکی از نکات غیرقابل انکار نقش پنهان و همکاری‌ برخی از افراد در داخل عراق با تروریست‌های خارجی یعنی فرماندهان ارتش آمریکا بوده است.

 

شائبه کارشکنی آمریکا از طریق عناصر فاسد و نفوذی در دولت عراق

عراقی‌ها همواره این موضوع را اعلام کرده اند که آمریکا تلاش می‌کند به هر طریق ممکن در روند بررسی پرونده ترور در عراق و همچنین پیگری مصوبه قانونی پارلمان برای اخراج نیروهای خارجی کارشکنی کند.

در این میان تاخیر و عدم جدیت دولت و حتی نهادهای قضایی عراقی در پیگیری پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، اکنون این شائبه را تقویت کرده که احتمالا برخی عناصر فاسد در دولت عراق که تحت نفوذ آمریکایی‌ها هستند، در مسیر تحقیقات و مجازات عاملین مانع‌تراشی می‌کنند. از همان روزهای ابتدایی اقدام جنایتکارانه آمریکایی‌ها، این فرضیه به شکل جدی مطرح شد که احتمالا برخی مقامات سیاسی و امنیتی بلندپایه عراقی در این رخداد ایفای نقش کرده‌اند و همچنان ناظران سیاسی و مردم در انتظار انتشار نتایج پیرامون این موضوع است.

این شائبه ها در شرایطی همچنان به قوت خود باقی است که پیش‌تر مهدی تقی عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق در 12 مارس 2020 (22 اسفند 1398) از دستیابی به نتایج جدید در خصوص ترور سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس نایب رئیس حشد الشعبی خبر داده و گفته بود که یکی از رؤسای سه گانه عراق در خصوص تررو سردار سلیمانی و المهندس دست داشته است.

همچنین، کمیته تحقیق ویژه ترور شهیدان مقاومت، در آگوست 2020 یک شرکت مخابراتی را به دست داشتن در ترور سردار سلیمانی متهم کرده بود. این کمیته اسناد و مدارکی را از برخی رهبران الحشد الشعبی دریافت کرده که بر اساس آن یک شرکت تلفن همراه متهم شده که اطلاعات تلفن سیار یکی از همراهان المهندس را در اختیار فرماندهی ارتش آمریکا در پایگاه ویکتوریا در فرودگاه بغداد قرار داده است.

در یک ماه گذشته نیز برخی از نمایندگان پارلمان عراق عملکرد دولت و نهادهای قضایی عراق را در معرفی و مجازات عاملین اقدام شروروانه ترور سردار سلیمانی را درخواست کرده‌اند. در همین زمینه، مختار الموسوی، عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق، در 26 نوامبر 2020 (6 آذر 1399) تاکید کرده بود که دولت عراق از برخی پرونده های سرنوشت‌ساز از جمله مساله حاکمیت کشور و ترور فرماندهان مقاومت (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) چشم‌پوشی می‌کند.

در مجموع می‌توان تلاش آمریکا برای سرپوش گذاشتن و عدم گرفتار شدن نفوذی‌های خود در داخل دولت و نهادهای امنیتی عراق در ماجزای ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و المهندس را امری حتمی قلمداد کرد. این کشور طی تمامی سال‌های بعد از 2003 از هیچ تلاشی برای نفوذ در میان سیاسیون و مقامات نظامی -امنیتی عراقی فروگذاری نکرده است که نقطه اوج آن را می‌توان در جولای 2019 در ماجرای افشای همکاری محمود الفلاحی، فرمانده عملیات الانبار با یکی از مزدوران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) علیه نیروهای حشد الشعبی مشاهده کرد. خواست عمومی شهروندان و جامعه سیاسی عراقی در وضعیت کنونی اخراج آمریکایی‌ها در مقام اقدام حداقلی در برابر ترور فرماندهان مقاومت بوده و در گام بعدی مجازات عاملان این جنایت خواستی حتمی و غیرقابل انکار به نظر می‌رسد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/21501


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان


وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است


در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم


توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن


قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد


نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو


کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی


آغاز مذاکرات درباره توافق همکاری امنیتی امریکا و اوکراین


نگرانی سازمان ملل از تاثیر جنگ بر سلامت روانی مردم غزه


فرا رسیدن زمان پایان اشغالگری رژیم اسرائیل


کشف اجساد 50 فلسطینی در یک گور دسته جمعی در خانیونس


کشته شدن 7 مامور گمرک در غرب پاکستان


حمایت‌ چین از روسیه؛ اختلاف پابرجای پکن-واشنگتن


تصویب کمک ۹۵ میلیارد دالری امریکا به اسرائیل و اوکراین


اردوغان پس از دیدار با هنیه از فلسطینی ها خواست متحد شوند


امریکا مشاورین نظامی بیشتری به اوکراین اعزام می‌کند


آرسنال با شکست ولورهمپتون چانس قهرمانی را زنده نگه داشت


تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد


ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه


در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم


عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد


امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد


پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد


امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.